Ramija Maleka sarežģītā etniskā piederība

Holivudā dziļas saknes dzen šaura un stereotipiska izpratne par arābu izcelsmes cilvēkiem. Vispopulārākie arābu identitātes atspoguļojumi lielajos ekrānos ir teroristi un lidmašīnu sagrābēji, pārmērīgi bagāti naftas biznesa šeihi un tradicionālajās arābu drānās tērptās, Islāma kultūras apspiestās sievietes. Šīs negatīvās ilustrācijas ir celtas uz nepilnīgas izpratnes par plašo un bagāto Arābu pasauli. Šā gada 17. septembrī, kulta televīzijas drāmas Mr Robot galvenās lomas Eliota Andersona atveidotājs – Ramijs Maleks, savā īpašumā ieguva Emmy godalgu kategorijā Labākais televīzijas aktieris drāmas žanrā. Līdz ar šo sasniegumu, Maleks kļuva ne tikai par pirmo ēģiptiešu izcelsmes amerikāni šādā godā, bet arī par pirmo aktieri ar, par baltu tumšāku, ādas krāsu, kas, pēdējo 18 gadu laikā izvēlēts šai balvai.

Šis notikums sacēla laikrakstu virsrakstu un Twiter tvītu vētru, kas identificēja Maleku kā arābu izcelsmes amerikāni, ko papildināja arī Vašingtonā bāzētais Amerikas Arābu Institūts, kas aktiera panākumu nodēvēja par Balzāmu uz arābu amerikāņu, kuri parasti Holivudā tiekot attēloti cauri bieziem stereotipiem, ja tiek attēloti vispār. Tomēr, arābu kopienas svinīgie, vēsturiskā panākuma saucieni tika atsvaidzināti attiecīgi Maleka komplicētajai etniskajai piederībai. Ramijs Maleks ir otrās paaudzes imigrants no Ēģiptes koptu, pareizticīgas kristiešu kopienas, kas dzīvo senās valsts ziemeļaustrumos.

Ironiski, ka no Mr Robot tēla Eliota Andersona – baltādaina antivaroņa un kibernoziedzinieka identitātes, dzima veselīga diskusija par arābu identitātes sarežģītajām detaļām. Sperot nozīmīgu soli visiem amerikāņiem, kuru senči Savienotajās Valstīs ieradušies no Tuvajiem Austrumiem, Maleka uzvara Emmy ceremonijā izaicināja neizglītotos amerikāņu pieņēmumus par Arābu pasauli kopumā. Pēc daudzu amerikāņu domām, Holivuda ir līdzatbildīga, arābu amerikāņu priekšā, par negatīvajiem un aprobežotajiem aizspriedumiem, kas pastāv viņu sabiedrībā. Holivudas Zelta ēra bija pilna ar satīriskiem arābu atainojumiem, kā, no modernajiem rietumiem atpalikušiem, mežoņiem, kas neciena savas sabiedrības sievietes un dzīvo tuksnešu ciltīs.

Twitter un mēdiju saceltā ažiotāža, kas svinēja arābu amerikāņu sasniegumu, atdūrās pret ēģiptiešu koptu sabiedrību, kuri atgādināja, ka Maleks ir dzimis viņu kopienai piederīgiem vecākiem. Daudziem šis jautājums ir dziļāks par etniska rakstura identifikāciju vien, jo abām kopienām ir kopīga sena, nesaskaņu pilna, vēsture. Kopti uztver arābu identitāti kā kaut ko, kas tiem ticis uzspiests vēl koloniālajā laikmetā. Vairums Ēģiptes koptu uzskata sevi par tīrākajiem seno ēģiptiešu pēctečiem, kādi ir atrodami uz zemes virsas. Šī abu kopienu cīņa par televīzijas zvaigznes piederību, Amerikā sacēla plašāku diskusiju par etnisko piederību. Sekojot etniskās loģikas ķēdei, Ēģipte ir daļa no Arābu pasaules, tātad tās iedzīvotāji ir arābi, tomēr, kopti uzskata sevi par seno faraonu pēctečiem, kuriem ar arābiem kopīga ir tikai valoda. Tomēr klasifikācija, kas tiek izmantota veicot ASV iedzīvotāju skaitīšanu, koptus neatšķir no arābiem.

Neatkarīgi no šīs Maleka piederības virves vilkšanas sacensību iznākuma, tās uzvarētāji ir abas iesaistītās puses. Ēģiptes koptiem tika nodrošināta plašāka platforma, no kuras tie varēja izglītot amerikāņu sabiedrību par to kulturālo un reliģisko identitāti, un, lielākā mērogā, deva dzīvību plašākai diskusijai par to kā amerikāņu sabiedrības aizspriedumi atšķiras no reālās Arābu pasaules. Tas, vai Ramijs Maleks ir piedalījies arābu amerikāņu, vai ēģiptiešu amerikāņu vēstures rakstīšanā, galu galā, būs atkarīgs no tā, kurai identitātei, vai iespējams abām, aktieris pats jūtas piederīgs. Lai arī kāda ir viņa izvēle, ieguvēji būs visi iesaistītie.